Nyheter - Livsmedelsverket tar hänsyn till matens miljöpåverkan
2007-09-25

- Men nyheten har inte fallit i god jord hos alla.

Ytterligare en studie visar på köttindustrins negativa påverkan på klimatet. Ett japanskt forskarlag vid National Institute of Livestock and Grassland Science har mätt klimatpåverkan vid nötköttsproduktion. Man undersökte även andra effekter av köttindustrin, i form av övergödning, vattenförsurning och energiåtgång.

I samband med att med att nyheten om den nya studien släpptes rapporterade medierna att svenska Livsmedelsverket kommer att se över sina kostråd och förespråka minskad köttkonsumtion.
- Eftersom vi vet att maten bidrar till miljöförstöringen är det ju viktigt att vi även ger råd om hur man kan äta för att påverka miljön så lite som möjligt, sa Annica Sohlström, chef för nutritionsavdelningen på Livsmedelsverket, till Sveriges Radios ekoredaktion.
Nyheten orsakade en smärre storm på dagstidningarnas ledarredaktioner. Expressen skrev om verkets slutsatser att "det är någonting alldeles galet här", Norrbottens-Kuriren ansåg att det skulle vara "en katastrof att lyda verkets råd" och Östersunds-Posten talade om Livsmedelsverkets "hjärnsläpp" och "skrämselpropaganda".

När Djurens Rätt senare ringer upp Livsmedelsverket vill flera medarbetare tona ned omfattningen av översynen av kostråden.
- Kostråden revideras kontinuerligt. Det nya är att vi kommer ta kostens miljöaspekter i beaktande, säger Rickard Bjerselius, enhetschef på Livsmedelsverkets toxikologiska enhet.
Kommer ni att rekommendera minskad köttkonsumtion?
- Det är det alldeles för tidigt att säga än, säger Rickard Bjerselius.

Artikeln har tidigare varit publicerad i Djurens Rätt
www.djurensratt.se

Toivo Jokkala

Tillbaka