Nyheter - Mindre kött när Livsmedelsverket ska ända kostråden
2007-07-27 Datum

Ännu en studie visar på köttindustrins klimatpåverkan. Studien, som finns beskriven i den populärvetenskapliga tidningen New Scientist, är gjord av ett japanskt forskarlag på National Institute of Livestock and Grassland Science, som har mätt klimatpåverkan vid nötköttsproduktion. Förutom att uppskatta köttets påverkan på växthuseffekten tittade man även på andra följder; försurning av vatten, övergödning och energiåtgång. Det skriver Svenska Dagbladet idag.

Till Ekot berättar Livsmedelsverket att man kommer att se över kostråden och förespråka en minskad köttkonsumtion.
– Eftersom vi vet att maten bidrar till miljöförstöringen, det vi äter bidrar och då är det ju viktigt att vi även ger råd om hur man kan äta för att påverka miljön så lite som möjligt, säger Annica Sohlström, chef för nutritionsavdelningen på Livsmedelsverket till Ekot.

Annika Carlsson-Kanyama, forskare på Totalförsvarets forskningsinstitut och medverkare till FNs klimatpanels senaste rapport säger till SvD:
– Att äta vegetariskt är ett väldigt relevant alternativ för den som exempelvis vill minska utsläppet av klimatgaser”, säger Annika Carlsson-Kanyama.

Nu väntar vi bara på åtgärder från regeringen: Köttskatt? Massiv upplysningskampanj? Använda den offentliga upphandlingen för mer vegetarisk mat? Verka för avskaffande av EUs köttsubventioner (32,5 miljarder per år)?


Svenska Dagbladet:
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_16393515.asp

Ekot:
http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=1504362

Läs hur EU subventionerar köttindustrin med 30 miljarder kronor per år. Ladda ned rapporten "Djurindustrin och klimatet" av Jens Holm och Toivo Jokkala:
http://www.jensholm.se/2007/05/25/djurindustrin-och-klimatet/


Jens Holm
holmjens@hotmail.com

Tillbaka