Nyheter - Minska köttkonsumtionen i Linköping
05-09-28

I Östgöta Correspondenten igår intervjuades forskaren Tina-Simone Schmid Neset, som har forskat kring Linköpingsbors matvanor och hur produktionen av maten har förändrats och påverkat miljön i Linköping. En av slutsatserna i avhandlingen är att vi av miljö och rättviseskäl borde minska på köttkonsumtionen.

Corren skriver:
”Med lite mindre kött i maten, mera regionalt producerade varor och ett bättre sätt att ta tillvara fosfor skulle framtidens miljö bli bra mycket bättre. Hon tror att medvetenheten ökar och pekar på att det i dag är mycket lättare att vara vegetarian i Sverige än för bara drygt tio år sedan när hon kom hit. Det ser hon som hoppfullt eftersom minskad köttkonsumtion - också till en liten del - är en stor del av lösningen för att nå fram till långsiktigt uthållig matproduktion.”

Läs hela artikeln på:
http://www.corren.se/archive/2005/9/27/id56dn18lfqmmzt.xml?category1=1096984640-4&

Jens Holm
holmjens@hotmail.com


Tina-Simone Schmid Nesets avhandling heter: Environmental imprint of human food consumption: Linköping, Sweden 1870-2000 ISBN-nummer: 91-85299-95-2, Linköpings universitet

Tillbaka