Nyheter - Ny studie: Ät mer grönsaker och må bättre
2003-06-30
Ät mindre kött och mer grönsaker! Lite förenklat är
det slutsatsen på den grekiska hälsoundersökning som refererades i artikeln
”Må bättre och lev längre med grekiska matvanor”, i Dagens Nyheter den
26 juni. I studien har man följt matvanorna hos 22 000 vuxna greker under
drygt tre års tid. Av hälsoskäl bör man endast äta fisk och kyckling en
gång i veckan, rött kött så lite som möjligt, medan bland annat frukt,
grönsaker, fullkornsbröd, bönor, nötter och ost bör stå på matbordet varje
dag. Man ska också avhålla sig från mättat animaliskt fett och istället
äta t ex oliv- eller rapsolja, uppger artikeln. Svenskarna befinner sig
emellertid långt från denna vision. Tidigare studier har visat att köttkonsumtionen
har ökat kraftigt de senaste åren liksom att svenskarna äter för mycket
animaliskt fett och för lite frukt.
Jens Holm
holmjens@hotmail.com
Tillbaka
|